OkulBil TV

Eğitim - haber - Sanat

marmara’nın cilvelerinin ardında

IMAG1627 - Kopya

marmara’nın cilvelerinin ardında

 

‘Maramara’nın Cilvelerinin Ardında’ İranlı şair Kavoos Hasanlı’nın şiirlerini topladığı bir yapıt. Hasanlı İran edebiyatına ilişkin (özellikle klasik İran edebiyatı ve çocuk edebiyatı)  araştırma ve incelemeleriyle tanınan bir bilim insanı.

dayanakları

Şair İstanbul’u değerlendirirken başvurduğu kaynaklar arasında tarih ve mitoloji bulunuyor. Ancak tarih ve mitolojiden aldıklarını felsefi bir dayanak yapmadan okura sunmuyor, İstanbul’a ilişkin.

Şair  Kavoos Hasanlı’nın şirinin dayanakları arasında tarihsel geçmiş Türk ve İran tarihine yaslanıyor. Türk ve İran tarihine bakıldığı zaman şairin yararlandığı tarihi olay ve kişiler göz öününe çıkıyor. Bunun dışında şair yaşadığı kent Şiraz’la İstanbul arasında bir ayrım yapmıyor. Ona göre bu iki kent arasında, kendisi  açısından bir fark yoktur. Hatta İstanbul’a yağan yağmur onu Şiraz’da abisinin eski ayakkabılarını giydiği çocuk günlerine götürüyor.

“Geldi

Beni yeniden götürmek için;/ Fark etmez, Şiraz’da ya da İstanbul’da

oluşum. / Beni beraberinde götürmek için geldi;    / Fark etmez, Şiraz’ın veya İstanbul’un göğünden yağması.”

(Marmara (36) Kırk Beş Basamak Aşağıda, s. 135)

barışı savunmak

Şair Kavoos Hasanlı şiirlerinde barışı savunuyor. O, haritayı yeniden biçimlendirmeye kalkanlara karşı çıkıyor. İki ülkenin kültüründe de iyliğin ve kötülüğün simgeleri ortaktır:İyilik ve güzellik için aydınlık, kötülük ve bela için ise karanlık olarak dile getirliyor. Şair, “Maramara (4) Yıldırımın Öfkesi” adlı şiirinde de kötülüğü belirtirken ‘karartı’ sözcüğünden yararlanıyor. Hem de nasıl bir kötü!…  Eli kanlı bir cani, tespih taneleri insan kellelerinden oluşuyor.

“Kan damlıyor tırnaklarından fışkıran / kıvılcımlarından

Bu kanın rengi benziyor şehitlerin kanına

Yüz taneli tespih tutuyor elinde ve bu / tespihin/ Her tanesi insan kellelerinden oluşmakta…” (s.35)

Şair böyle bir durumda barılştan ve iyiden güzellikten yana koyuyor tavrın.  “Maramara (39) Karanlık” adlı şirinde kendini dünyanın kabadayısı sananlara açıkça “deli” diyor ve silahların müzeye konulmasını istiyor.

“Ey güneş gibi parlak görüş! Ne zaman öyle parlayacaksın ki

Silah ve düşmanlık türünden olan her şey / Müzelere teslim edilecek, / Peri çocuğu olan kanaryalar / Dünyanın sokaklarını ışıl ışıl yapacaklar.”  (Marmara (39) Karanlık, s.149)

Bir İstanbul aşığı olan şair Kavoos Hasanlı’nın şiirleri okurlara Farsça asıllarıyla-Türkçe çevirisi birlikte sunulmuş. Türk edebiyatı gibi köklü şiir geleneği olan İran edebiyatından bir şairin ‘Marmara’nın Cilvelerinin Ardında’  İstanbul’u ve dünyamızın sorunlarını dizelerle kalbimizin yollarına seriyor.

 

Mustafa ASLAN

————————–

Maramara’nın Cilvelerinin Ardında, Kavoos Hasanlı, Çeviren:Ali Güzelyüz, I. Basım:Demawend Yayınları, İstanbul, Mayıs 2014

 

 

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

OkulBil TV © 2016