OkulBil TV

Eğitim - haber - Sanat

ERKEN MODERN İSLAMDA ZAMAN

20170708_162435ERKEN MODERN İSLAMDA ZAMAN

Stephen P. Blake’ın yazdığı Erken Modern İslamda Zaman adlı yapıt Alfa Yayınları tarih dizisinden okura Ercan Ertürk çevirisiyle sunuldu.

“İslamda gün, Yahudilikte olduğu gibi, gün batımında başlıyordu. Ancak başlangıç aşamasında günde beş vakit namaz kılınması kuralının konulması ve özellikle de Cuma öğlenleri kılınan namaz günün daha kesin bir biçimde bölümlere ayrılması ihtiyacını doğurdu.” (s.237)

KARŞILAŞTIRMA

Stephan P. Blake’ın karşılaştırmalı tarih çalışmasında üç büyük güç karşılaştırılıyor:Safevi, Babür ve Osmanlı İmparatorlukları.

1.  Safevi, Babürlü ve Osmanlı İmparatorlukları-Safevi İmparatorluğu (1501-1722), Babürlü İmparatorluğu (1526-1739) ve Osmanlı İmparatorluğu.

Takvim, tören ve kronolojik konusu karşılaştırmalı olarak -Safevi İmparatorluğu, Babürlü İmparatorluğu, Osmanlı İmparatorluğu veriliyor.

“Buna karşılık, Babürlüler ve Osmanlılar için maliye konusunda bulunacak özüm yolları daha daha karmaşıktı. Safevilerin olduğu gibi Babürlülerin de köklü bir kronoloji geleneği vardı.Hindu tarafından kullanılan çeşitli ay ve güneş takvimleri ve yıllık hazırlama, yıllık haritası oluşturma ve bir takvimde yer alan tarihleri bir başka takvime uyarlama konusunda yetenekli çok sayıda müneccime gerek vardı.” (s.191)

OSMANLI’DA ZAMAN

Stephen P. Blake’ın yazdığı Erken Modern İslamda Zaman  adlı yapıtında yaptığı karşılaştırmalar arasında “zaman” konusu yer alıyor.Zaman uzmanı Osmanlı’da müneccim olduğu ayrıntılarıyla belirtiliyor.

Zic-i Sultani hakkında bilmediğinizi düşündüğüm dikkat çekici bilgileri barındırıyor, bu kitap.

Mali takvim ise Osmanlı’da Hıristiyan kökenli yerleşik güneş takviminden söz edilerek Rumi ya da Maliye adı verilmekle birlikte Osmanlı güneş takvimi Hıristiyan Anno Domini’den farklı olduğu belirtiliyor. Bu arada Safevi ve Babürlülerle de karşılaştırma yapılıyor.

“İlk kez I. Bayezid’in (hk. 1481-1512) saltanatı sırasında kullanılan Rumi Takvim başlangıçta yalnızca vergi ve  maaşlarla ilgili belge ve kayıtlarda görülen bir muhasebe aracıydı.” (s.183)

Ya törenler?

Stephen P. Blake’ın yazdığı Erken Modern İslamda Zaman karşılaştırmalı olarak zaman ve törenler konusunda dikkat çeken bir araştırma olarak çıkıyor, okurun karşısına.

 

MUSTAFA ASLAN

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Erken Modern İslamda Zaman (Tarih), Stephen P. Blake, Çeviren: Ercan Ertürk, I. Basım:Alfa Yayınları, Temmuz 2017

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

OkulBil TV © 2016