OkulBil TV

Eğitim - haber - Sanat

CELLAT MEZARLIĞI

 

20161221_120624CELLAT MEZARLIĞI

 

Everest Yayınları’nda yeni basımını yapan Aslı E. Perker’in ikinci romanı Cellat Mezarlığı adlı yapıtı fail meçhullerin birincil aktörleri olan tetikçilerin iç dünyalarını irdeliyor. İç dünyalarını etkileyen aile yapılarını da irdeliyor.

 

SUÇ
Cellat Mezarlığı suç işleyenlerin, tetikçilerin iç dünyalarına aile üzerinden girmeyi yeğleyen bir roman. Çünkü aile kişinin ruhsal gelişimini yakından ilgilendiren bir kurum. Ailede gördüğü ilgiye, sevgiye göre kişinin ruhsal gelişimi biçimleniyor. Bu da suça ya da sevgiye yönelmede belirleyici bir etken konumuna geliyor. Yapıtta bir ayağı kısa olan kendini çok değersiz olarak duyumsayan, öldüğünde arkasından acıyacak bir kişi bile olmadığı dile getirilen İsa örneğinde olduğu gibi. Kahramanımız doğar doğmaz bir ayağı kısa olduğu için anne babasınca dışlanması, babaanne sevgisiyle büyümesi… Nitekim tetikçilerin öldürdüğü insanları gömme işini yapıyor, Çivili Mezarlığı’nda.

 

“Afyon’un Işıklar köyünde dünyaya gelen İsa’nın sokaktaki tek bacağı sokak köpekten pek bir ayrıcalığı yoktu. O gece oğlu oldu diye mutluluktan eve sarhoş gelen babası kısa bacak hikayesini öğrenince bir daha onunla ilgili başka bir kutlama yapmamış, “Askere gönderemeyeceğim oğlum olmaz olsun” demiş, annesi ise onu ya evin ya da sokağın bir köşesinde unutmuştu.”(s.s.63-64)

 

CİNSEL KİMLİK VE ANNE

 

Anne, aile kurumu içerisinde öne çıkıyor. Aslı E. Perker’in yapıtında annenin etkisini iki şekilde görüyoruz, kahramanlar üzerinde: Birincisi anne sevgisinden yoksun olanlar, ikincisi ise aşırı himayeci anne tipi. Hatta giderek anneye benzeme isteği ve çocuğun cinsel kimliğinin oluşumunda da etkili olduğunu görüyoruz, Perker’in yapıtında. Cellat Mezarlığı’nda Fuat tipinde anneye benzemeye çalışan,  bunun da cinsel kimlik ve cinsel tercihinin şekillenmesini etkilediğini görüyoruz.

 

“Yıllardır oğlunun eşcinsel olma ihtimalinden kuşkulanan kendisi değil miydi? En başından beri, tüm listelerde kız arkadaşın var mı sorusuna heo hayır yanıtını almamış mıydı? Her seferinde sorunun yanına bir yıldız koymuş, bir daha, bir daha sormuş ve…” (s.139)

 

TETİKÇİ

 

Yazar, bir anlık öfkesine kapılıp bir cinayet işleyenle tetikçinin ruhsal durumunu ortaya koyuyor. Onların durumlarının ayrılma noktalarını veriyor. Birincisi sevdiğini korumak için suç işleyeceği gibi tetikçi ise yönlendiricileri tarafından verilen görev gereği aşık olduğu kişiyi bile öldürür.  Hatta kendi elleriyle de mezara koyar, yapıttaki Hamit örneğinde olduğu gibi.

 

“Berrak’ın cenazesinde sadece iki kişi vardı: Hamit ile İsa. İsa Hamit’in daha önce  telefonda tembih ettiği gibi güzel bir ağacın altında bir kadın mezarı bulmuştu… Ağacın dallarından gelen mırıltı Berrak’ın ruhuna okunan fatiha gibiydi.” (s. 19)

 

FAİLİ MEÇHULLER

 

Cellat Mezarlığı siyasi ya da başka nedenlerden işlenmiş, karanlıkta kalmış cinayetlerin aktörleri olan tetikçilerin dünyasını son noktasına kadar anlatıyor. Nitekim tetikçi Hamit’in sonu kendisinden öncekiler gibi oluyor. Gömülüyor bir başkasının mezarına hiçbir tören yapılmadan, dahası onunla ilgili hiçbir iz (ad, doğum ölüm tarihi yazılmadan) bırakılmadan.

Şiir yüklü tümcelerin yapıta güzellik kattığı Aslı E. Perker’in Cellat Mezarlığı’nda ruhsal temellendirmesini de yaptığı kahramanlarıyla yazınımızda şimdiye kadar çok değinilmeyen bir konu yazılmış. Suçluların, -özellikle de tetikçilerin- iç dünyalarına girmiş. İlgiyle okunan bir yapıt.

MUSTAFA ASLAN

…………………………………………

Cellat Mezarlığı (Roman),  Aslı E. Perker, Everest Yayınları’nda I. Basım: Ocak 2016-İstanbul

 

Updated: 23 Aralık 2016 — 08:45

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

OkulBil TV © 2016